Něco z historie, příhody, zážitky

Tři minuty pilota Majera (z armádních novin)

Tři minuty pilota Majera (z armádních novin)14.01.2013  


   Stíhač Miloslav Majer se vrací s přepadovým letounem na základnu. Bojový úkol splnil výtečně. Cítí příjemné uvolnění. Je hezké a slunné odpoledne. Už se těší na odpočinek.

Má pod sebou pestrobarevnou krajinu, která rychle ubíhá pod křídly. Nalétal víc než patnáct set hodin, důvěrně zná každé místo v krajině, přesto objevuje vždy nějakou novou a zajímavou podrobnost. Když si vzpomene na nekonečné a vysilující čtyřiadvacetihodinové služby, zdá se, jakoby modrou oblohu zaclonil tmavý mrak. Ale jen krátce, vzápětí ucítí uspokojení. Radost z práce, kterou dělá, nic nenahradí.

   Výškoměr ukazuje pět tisíc metrů. Zbývá už jen provést manévr na přistání a dokončit let přistáním. Letiště se rychle blíží, rychlost 600km/hod. Poslední tři minuty letu. Vtom okamžiku se vyvalil z pravé strany kabiny, kde je blok elektrických spinačů, sloupek tmavého kouře. Pilot zpozorněl. Stalo se něco? Všechny přístroje ukazují normální hodnoty. Další  a silnější závan kouře, pilota začínají pálit oči. Musí ven, blesklo mu v první chvíli hlavou. Mladší kolega by se už možná houpal pod vrchlíkem padáku. Okamžitě nápad zavrhnul. Má dostatečnou výšku, motor pracuje. Ve zlomcích vteřin promýšlí, co se může stát a jak bude reagovat. Marné, za dvacet let služby se mu nic podobného nestalo. Teď musí spoléhat jen na své zkušenosti a rozvahu. Vydrží! Je přece vycvičený za všech podmínek, dým ale cítí už i v plicích. Co když nastane výbuch?!  Není to strach, ale uvažuje o možných důsledcích. Jestliže však opustí letoun, zůstanou z něho jen ohořelé trosky a nikdo už nezjistí, jaká závada vznikla. Minuta připomíná věčnost. Pilot spolehlivě vede letoun, ten zatím letí, nevynechává. Pouze napětí v palubní síti klesá. Vypnul akumulátor, další oblak štiplavého kouře. V kabině roste teplota, pravá noha začíná pálit. Vzpomněl si na kamarády a rodinu. Kdepak, Šulda se nevzdává. Usmál se své přezdívce, ani neví, proč mu ji dali. Nikdo z kamarádů mu jinak neřekne. Snad teprve v okamžiku skutečného nebezpečí si uvědomuje pevné pouto výborného kolektivu. Vida, co všechno může v kratičké chvilce člověku proběhnout hlavou. Ještě minutu vydržet. Má pocit, že hlavu strčíl do komína, kde pálí gumu. Posledních pár set metrů, dráha se přibližuje. Vysunul podvozek. Teď pozor, pilot, který se plně nevěnuje  řízení  při obtížném manévru  dopadne špatně. Jeden z nejdramatičtějších okamžiků života. Za letounem se rozsvítila bílá kopule brzdicího padáku. Šťastné přistání.

   Šuldo, víš, že jsi dokázal skoro zázrak? Celá elektrika je spálená na prach. Podle předpisu jsi  se měl vystřelit, řekli mu, když technici prohlédli letoun. O něco později, když mu předávali odměnu, označili jeho jednání za hrdinský čin. Zachránil miliony za letoun a navíc pomohl konstruktérům odhalit téměř nezjistitelnou, skrytou závadu. Cena poznatku se nedá vyčíslit. Povinnost, odpověděl krátce. Piloti v tomto případě nemají rádi slovo hrdinství. Ty mluvíš, jako by o nic nešlo, káral ho přátelsky kolega major Falta. A ty bys jednal jinak, odpověděl otázkou pilot Šulda Majer. Oba však ví, jak se má zachovat přepadový pilot.

           Článek  byl přepsán z armádních novin.

Partner stránek RECALL s.r.o. Hlídač osobních věcí Příslušenství pro smartphony Pivovar Horní Chrášťany
E-target